Goede voornemens: 8 stappen om ervoor te zorgen dat je ze waarmaakt

Goede voornemens: 8 stappen om ervoor te zorgen dat je ze waarmaakt

Elk jaar is de jaarwisseling het moment voor veel mensen om goede voornemens op te stellen voor het komende jaar. En dan natuurlijk met de kanttekening dat het deze keer écht gaat lukken. De eerste dagen start je enthousiast en fanatiek. En dan blijkt het volhouden toch een dingetje en verval je al snel in oude gewoontes. De goede voornemens gaan naar de achtergrond en het dagelijks leven gaat weer door als voorheen, zonder blijvend resultaat. Het kan ook anders!

1)      Bepaal wat je écht wilt. Wat is jouw brandend verlangen voor je leven?

Hoe specifieker jij weet wat je écht wilt en verlangt hoe beter. Stel jezelf voor hoe jouw ideale leven eruit ziet als je geen enkele beperking hebt. Hoe word je wakker? Hoe voel je je dan? Wat doe je? Hoe ziet je dag eruit? Ga volledig los op je verlangen, op elk gebied in je leven, zoals gezondheid, werk, relaties.

2)      Onderzoek de drijfveer achter je verlangen?

Als je bijv. het verlangen hebt om slank te zijn. Wat zit daar dan achter? Dat kan zijn dat je verwacht dat slank zijn bijdraagt aan je zelfvertrouwen. Dan wil je dus zelfvertrouwen.

3)   Formuleer je verlangen in de tegenwoordige tijd en positief.

Richt je op wat je wel wilt in plaats van op wat je niet wilt. Zeg bijvoorbeeld: “Ik ben gezond en vol energie.” i.p.v. “Ik ben niet meer moe.”. Of “Ik heb zelfvertrouwen.” In plaats van “Ik voel mij niet onzeker.”

 4)      Onderzoek of er verlangens zijn met hetzelfde thema en cluster deze.

Zo kan het zijn dat je hebt opgeschreven dat je gezond eet, dagelijks beweegt en aan yoga doet. Dat zijn allemaal activiteiten die bijdragen aan een “vitaal leven met een gezond gewicht”. Dat kan dan een van de thema’s zijn.

 5)      Kies het thema waarop jij je gaat focussen het komende jaar.

Het thema dat je kiest is jouw grootste verlangen. Daarmee heb je ook extra motivatie om aan de slag te gaan en nog belangrijker, te blijven werken aan het thema. Je hebt de hele periode de tijd om het thema vorm te geven en doe dit in stapjes. Stap voor stap naar succes.

 6)      Schrijf elke dag voor het slapen gaan waar je dankbaar voor bent die dag en zet een intentie voor de volgende dag.

Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Schrijf ook op wat je intentie is voor de volgende dag, die aansluit op je thema. Zo kun je positief en met een goede intentie slapen. Het zorgt er ook voor dat je dagelijks bewust bezig blijft met jouw doelen.

 7)      Evalueer minimaal 1 keer per week en stuur bij waar nodig.

Kijk terug. Wat ging goed? Wat kan beter? Wat je de komende week gaat doen? Vraag eventueel om hulp. Vier successen!

 8)      Ga door totdat je je doel bereikt hebt.

Wil je dat je verlangen waargemaakt wordt? Dat je je doel bereikt? Ga door. Ook na tegenslag. Misschien heb je twee stappen vooruit gedaan en daarna weer een stapje terug. Als je doorgaat, dan blijf je vooruitgaan. Veranderingen doorvoeren in je leven kosten tijd en moeite. Aangezien jij weet wat jouw brandend verlangen is, weet je waar je het voor doet.

Goede voornemens: 8 stappen om ervoor te zorgen dat je ze waarmaakt
Deel op facebook
Facebook
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op linkedin
LinkedIn

Cookie instellingen

Om jou de meest waardevolle en optimale ervaring op deze website te geven gebruiken wij cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
Creëer een Vitaal en Sprankelend leven draait op SYS PlatformSYS Platform